رژیم های غذایی شخصی برای مقابله با دیابت و چاقی

19 نوامبر 2015- بر اساس  تحقیقی که در مجله ی cellمنتشر شده است، طراحی برنامه ی تغذیه ای شخصی برای تعیین نیازهای غذایی هر فرد می تواند در رسیدن به اهداف سلامت به افراد کمک کند.

 این سوال همیشه وجود داشته است که چرا با یک رژیم غذایی سالم و یکسان یک نفر وزن از دست می دهد و وزن فرد دیگر ثابت می ماند. محققان نشان دادند که حتی اگر دو فرد یک غذای یکسان را میل کنند تأثیرات آن بر هر یک از آن دو متفاوت خواهد بود زیرا متابولیسم این دو فرد با یکدیگر متفاوت است.

 قند خون با دیابت و چاقی در ارتباط است. نمایه ی گلایسمیک استاندارد یا GIمواد غذایی را براساس تأثیر آنها بر قند خون طبقه بندی می کند و به عنوان فاکتوری برای طراحی یک رژیم غذایی سالم  بکار می رود. دراین تحقیق میزان قندخون 800 نفر در طول یک هفته بررسی و ردیابی شد. محققان دریافتند GIیک مقدار ثابت ومشخص نیست بلکه  مقدار آن در افراد مختلف تغییر می کند.

به شرکت کنندگان یک صبحانه ی استاندارد حاوی نان یا گلوکز در طول یک هفته داده شد، همه ی اقلام مواد غذایی که شرکت کنندگان در طول یک هفته مصرف می کردند از طریق یک نرم افزار در تلفن همراه آنان ثبت شد.

اطلاعات تکمیلی از طریق پرسشنامه ها، اندازه گیری بدنی، آزمایش خون، کنترل قند خون و نمونه های مدفوع جمع آوری گردید.یک عامل انگیزشی برای پایبندی به پروتکل برای این افراد، آنالیزهای محققان از پاسخ های هر فرد به غذای خورده شده بود.

تفاوت های فردی آشکار

 همانطور که انتظار می رفت، سن ونمایه ی توده ی بدنی با مقدار قندخون پس از غذا در افراد شرکت  کننده ارتباط داشت، با این حال ، اطلاعات بدست آمده نشان داد که افراد مختلف پاسخ های بسیار متفاوتی به یک نوع غذای مشابه می دهند. برای مثال در یک خانم میانسال چاق که به پیش دیابت مبتلا بوده و رژیم های غذایی مختلف را برای کاهش وزن امتحان کرده بود، خوردن گوجه فرنگی سبب افزایش مقدار قند خون او می شد درحالیکه  تصور معمول اینست که گوجه فرنگی یکی از انواع  مواد غذایی سالم است. برای این فرد یک رژیم غذایی مخصوص طراحی شد و گوجه فرنگی از آن حذف گردید، اما سایر مواد غذایی که به طور کلی سالم بنظر نمی رسیدند اما برای او مناسب بود به رژیم غذایی او اضافه شد. پس از بررسی نتایج قند خون، او متوجه تأثیر مطلوب این رژیم غذایی برسلامت خود گردید. چنین اطلاعاتی توانست تأثیر قابل ملاحظه ای بر بهبود  وضعیت  او گذارد.

محققان می گویند: بسیاری از توصیه های غذایی در سیستم های درجه بندی استاندارد برای برخی افراد مناسب و برای برخی دیگر تأثیرات مناسبی به همراه ندارد، بنابراین  باید به بررسی علل و طراحی رژیم های غذایی مناسب برای هر فرد بطور جداگانه  پرداخت.

مطالعات میکروبیومی  وعلت این تفاوت ها

برای درک این تفاوت ها، میکروبیوم این افراد در نمونه های مدفوع آنان آنالیز شد. شواهد در حال رشد  به ارتباط باکتریهای روده با چاقی، عدم تحمل گلوکز و دیابت  دلالت دارند.

این مطالعه نشان می دهد که میکروبهای خاصی در روده با افزایش قند خون بعد ازغذا در ارتباطند. در یک مداخله ی تغذیه ای فردی، برای 26 شرکت کننده ی دیگر در این تحقیق، محققان توانستند مقدار قند خون پس از صرف غذا را با تغییر میکروبیوتای روده ، کاهش دهند. جالب توجه این که علیرغم اینکه رژیم های غذایی کاملاً شخصی طراحی شده بود و بنابراین نتایج باید تا حد زیادی در بین  شرکت کنندگان متفاوت باشد، چندین تغییر میکروبی درافراد شرکت  کننده  نتایج مشابهی را ایجاد کرد.

 محققان می گویند: بررسی این گروه بزرگ بدون هیچگونه  پیش داوری و تعصب نشان داد که چگونه درمورد یکی از اساسی ترین مفاهیم وجود انسان، تصوری نادرست داشته ایم و آن تأثیر آنچه می خوریم  و تأثیر تغذیه  بر زندگی  روزمره ی ما بود.

 درمقابل شیوه های فعلی ما، طراحی اختصاصی رژیم های غذایی برای هر فرد، می تواند به او اجازه دهد تا با استفاده از رژیم غذایی مناسب، قندخون خود و سایر بیماری های مرتبط با آن را کنترل کند.

 با این وجود، گاهی ما می دانیم نیازهای تغذیه ای یک فرد چیست اما مردم به توصیه ها گوش نکرده و خارج از کنترل به غذا خوردن ادامه می دهند. اما در این مطالعه مشخص گردید افراد ممکن است به توصیه های تغذیه ای عمل کنند اما این توصیه ها برای آنها مناسب نباشد. از محدودیتهای این تحقیق تکیه  بر گزارشات تغذیه ای افراد و ثبت صادقانه ی مواد غذایی خورده شده بود. با این وجود نتایج نشان می دهد ما  نیاز به روش جدیدی برای مقابله  با  دیابت وچاقی داریم.

 منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/302662.php